Coachende
Du kommer ikke med løsningen, men går inn med en intensjon om å hjelpe din medarbeider til selv å finne egen løsning. Du stiller åpne engasjerte spørsmål, lytter for å forstå, støtter, anerkjenner og utfordrer slik at medarbeider opplever seg anerkjent og selv tar eierskap til løsningen.
Problemet
Du har en svært dyktig og erfaren medarbeider som jobber med noen av selskapets viktigste kunder, men du opplever ikke alltid at medarbeideren har noen å drøfte problemene med, og at det reflekteres i resultatene. Du ønsker å skape en arena der medarbeideren kan sparre med deg, uten at du har svaret.
Når medarbeiderne sitter på tanker og ideer som de ikke opplever å kunne diskutere med noen, kan ideene gå tapt og medarbeideren mister en arena til å utvikle seg på.
Gjennom coachende samtaler kan du skape en trygg arena der du kan være til stede og støtte medarbeideren i sin egen prosess, samtidig som du kan være en sparringspartner og veileder.