Den coachende leder - 3 ting du gjør som ikke funker og hvordan endre dette!

Hanne – Klokt
Hanne Magnell
bikingnew.png – Klokt

Den coachende lederstilen er en stil som har fått mer plass i organisasjoner verden over -  og også i moderne ledelseslitteratur. Med generasjon X, Z og millennials sitt inntog i arbeidsmarkedet er dette en stil som blir mer og mer aktuell!

Vi opplever at mange ledere er kunnskapsrike, har gjennomføringskraft, har løsninger og meninger om det meste - kanskje det er derfor de har blitt ledere? 
Vi vil tørre å påstå at ledere som har disse egenskapene i en del situasjoner står i veien for seg selv og hemmer medarbeiders eierskap til utvikling samt det å utvikle et ansvarsfullt, autonomt medarbeiderskap.

Hvis du ønsker en kultur hvor dine medarbeidere er indre motiverte og virkelig ‘tar ballen’ tror vi på at en coachende lederstil kan ha god effekt.

Hva er coaching? 

Veldig kort, så er coaching både en filosofi og en praksis. Der hvor leder har tillit til at medarbeider både er motivert og kompetent til å ta tak i utfordringer og til å finne løsninger selv kan coaching brukes. Den coachende samtalen er egnet til å hjelpe medarbeider til å se sin egen situasjon utenfra, utfordre medarbeider til å tenke på andre måter de kan gå inn i situasjoner på, og til å støtte og bekrefte det medarbeider allerede har tenkt selv.  Coaching blir ofte referert som “kunsten å legge til rette for en annens prestasjon, læring og utvikling” (Downey, 2014)

“Coaching i farta” er den coaching vi ser fler og fler ledere burde beherske. “Coaching i farta” handler om å ikke legge lista så høyt - du trenger ikke sette av 45 minutter til en samtale med din medarbeider for å få effekt av en coachende samtale. Med noen få grep kan du endre tilnærmingen din: i stedet for å gi svar - still flere effektfulle spørsmål, i stedet for å lytte for å snakke - lytt for å høre etter, uten at din egen agenda får dominere, og tør å utfordre din medarbeider. Dette kan være i en samtale på vei til et møte eller i de mange “har du 2 minutter?”-møtene vi er sikre på at du har i hverdagen allerede…

Men hvorfor en coachende lederstil?

Ledere som utvikler en mer coachende tilnærming til sitt lederskap vil mest sannsynlig oppleve økt medarbeidertilfredshet, økt motivasjon og effektivitet. 

Dette fordi:
- Medarbeidere som blir oppfordret til å komme med egne løsninger og tenke selv blir mer selvstendige, og ikke minst det er mye høyere sannsynlighet for at de faktisk gjennomfører det de sier
- Medarbeidere som blir vist tillit fra sin leder vil naturlig nok være mer motiverte

3 typiske fallgruver som resulterer i en dårlig coachende samtale og hvordan gjøre den mer effektfull! 

Vi ser mange gode forsøk på coachende samtaler. Dessverre ender disse ofte med noe helt annet enn faktisk å være coachende. Intensjonen er god, men det er lett å havne i feil spor og dermed miste den effekten en coachende samtale kan ha. Dette er de 3 mest vanlige fallgruvene ledere går i når de skal coache sine medarbeidere:

1. De klarer ikke å gi slipp på kontrollen på samtalen og samtidig leve med usikkerheten om at samtalen kan ta nye og andre vendinger enn antatt. 

2. De snakker mer enn de lytter. En grunnleggende coachingferdighet er å aktivt lytte. Aktiv lytting er et bevisst valg som krever din fulle oppmerksomhet, det er en aktiv handling, og å bli god krever trening.  Det finnes forskjellige måter å aktivt lytte på, en modell vi liker er modellen til Co-Active Coaching om å lytte på 3 nivåer.

jeg-har-ikke-lyst-a-bli-upopulaer.-jeg-vil-jo-ikke-demotivere-en-dyktig-medarbeider.-timingen-akkurat-na-er-litt-darlig-det-blir-sa-tidkrevende-a-ga-inn-i.-er-det-ikke-slikt-vi-har-hr-til-det-vil-sla-uheldig-ut-pa-var-(1).png – Klokt

3. De gir råd og kommer raskt med løsninger. Dette er en kjent problemstilling og er det motsatte av det en coachende tilnærming handler om. Et viktig verktøy en coachende leder trenger i sin verktøykasse er å stille gode spørsmål - såkalt effektfulle eller virkningsfulle spørsmål. Formålet med effektfulle spørsmål er å frembringe bevisstgjøring, klarhet rundt ønsker og tanker, utforske ulike perspektiver og finne alternative handlinger. Lytt deretter på nivå 2 og 3 på hvordan spørsmålene treffer medarbeider.

Klokt lederskap krever kloke beslutninger

Det er ikke alltid det er hverken tid eller riktig å stille spørsmål tilbake til en medarbeider som kommer til deg. Noen ganger trenger medarbeideren kun et enkelt svar. Noen ganger har du kanskje behov for å avklare forventninger med din ansatt? Eller kanskje du har behov for å anerkjenne en medarbeider? Eller står du overfor en medarbeider som ikke leverer som forventet og du har behov for en korrigerende samtale? Eller er du kanskje på steget før og trenger en oppklarende samtale med deg og din medarbeider?

På Klokt har vi utviklet et lederprogram som nettopp gir deg en innføring i det vi har kalt den Coachende, den Styrkende, den Oppklarende, den Korrigerende og den Forveningsstyrende samtalen. Vårt samlingsbaserte program setter ferdighetstrening i praksis gjennom disse fem samtaletyper. Les mer om oss og programmet her på vår side.

klokt_icon_coachende.png – Klokt